Hoe kom ik hoger in Google?

Hulp nodig om hoger in Google te komen? Vul het contactformulier in.

Hoe kom ik hoger in Google? Een veelgehoorde vraag die ik krijg als ik vertel dat ik SEO-specialist ben. Iedereen kan hoger in Google komen, met de juiste strategie. Staar je echter niet blind op alleen de positie. In dit artikel vertel ik je namelijk hoe je de zoekmachine kan domineren met je positie, maar ook waar je nog meer rekening mee moet houden én wat je uiteindelijke doel dient te zijn. 

Hoger in Google: terug naar de basis

Eerst even terug naar de basis van zoekmachine marketing. Je kan namelijk op twee manieren de zoekmachines domineren met jouw pagina’s. Door middel van de organische resultaten en door het gebruik van zoekmachine advertenties. Voor advertenties betaal je mediabudget, organische resultaten zijn gratis. Althans, gratis.. je spendeert veel tijd of laat de teksten door een copywriter schrijven. Maar voor de specifieke positie of de kliks op het resultaat in de zoekmachine betaal je dus niet. 

Zoekmachine optimalisatie - technische gezondheid van je website

Ik richt me specifiek op die laatste vorm van zoekmachine marketing. Dit wordt ook wel SEO (Search Engine Optimization) ofwel zoekmachine optimalisatie genoemd. Zoekmachine optimalisatie bestaat uit drie factoren: techniek, content en linkbuilding. Allereerst is het belangrijk dat je website technisch snel en gebruiksvriendelijk is. Een optimale gebruikservaring voor jouw potentiële klant. Een goede webbouwer zorgt ervoor dat deze punten zijn afgedekt. Twijfel je daarover? Laat dan een SEO scan uitvoeren als ‘second opinion‘. 

Hoger in Google met content

De tweede factor is content. Door relevante informatie te bieden op basis van het zoekgedrag van je bezoeker, zal je zien dat je de zoekmachine gaat domineren. Daarvoor moet je dus wel een zoekwoordonderzoek gedaan hebben. Gevonden worden op zoektermen waarop niemand zoekt (of waarop alleen jij zoekt) is zonde van je tijd en inspanningen. Daarnaast moeten de teksten leesbaar zijn en een logische opbouw hebben. Hoe je dat doet, vertel ik verderop in dit artikel. 

Bouw autoriteit op met links

Tot slot heb je nog het onderdeel links. Naarmate je meer relevante content creëert, zal je zien dat anderen jou als autoriteit gaan zien. Ze nemen delen van je blogs over, verwijzen naar je website.. zo word je vanzelf een autoriteit van zoekmachines. relevantie is hierbij key. Andere vormen om links naar je website te genereren zijn het schrijven van gastblogs op externe domeinen (in ruil voor een link) of het uitwisselen van links. Dit laatste ligt nogal onder vuur, omdat het linken naar willekeurige domeinen niet meer het effect oplevert wat het voorheen deed. Naast kwantiteit focussen zoekmachines zich namelijk vooral op kwaliteit. Een linkwissel kan daardoor minder positief uitpakken dan je had gehoopt. Wil je er toch mee aan de slag gaan? Raadpleeg dan eerst een specialist of lees je goed in op dit onderwerp. 

Concreet: hoe kom ik nu hoger in Google?

Bovenstaande factoren zijn essentieel voor een goede zoekmachine positie. De eerste pagina domineren van de zoekresultaten is een kwestie van tijd: verwacht geen wonderen binnen een dag. Autoriteit opbouwen kost tijd en is in tegenstelling tot advertenties een langetermijnstrategie. Om optimaal te scoren op bepaalde zoektermen is het belangrijk om een aparte pagina per onderwerp te creëren. Eigenlijk op dezelfde manier hoe dit artikel is opgebouwd. Wanneer je vanuit de zoekmachine op deze pagina terecht bent gekomen, is de kans groot dat je hebt gezocht op ‘hoger in Google’ of een synoniem ervan. Naar aanleiding van mijn zoekwoordonderzoek heb ik gezien dat er potentie op deze zoekterm zit, vandaar dat ik dit artikel schrijf. Blijkbaar is dit iets waar mijn potentiële klanten op zoeken. Om ervoor te zorgen dat ik vervolgens met deze term de zoekmachine domineer, zorg ik voor een duidelijk en overzichtelijk artikel. Daarnaast zorg ik ervoor dat de zoekterm (en synoniemen ervan) terugkomen in het artikel. Dit doe ik als volgt:

  • De zoekterm komt terug in de meta data van mijn website. (De meta titel- en description. Dit zijn de titel en samenvatting die je terug vindt in de zoekmachine wanneer je op dit onderwerp zoekt)
  • De zoekterm komt terug in de H1 kop van m’n pagina. Dit is de hoofdtitel van de pagina. Iedere pagina heeft slechts één H1-kop, net als dat een boek maar een titel heeft. 
  • De zoekterm (of synoniemen ervan) komt terug in de verschillende H2-koppen. Dit zijn de subkoppen van het artikel. Je kan het vergelijken met de verschillende hoofdstukken in een boek. Het is daarom niet erg als deze koppen meerdere keren terugkomen. 
  • De pagina bevat relevante afbeeldingen. Je kan tevens in de ALT-tekst (de beschrijving van de afbeelding) de zoekterm terug laten komen, mits deze beschrijvend en relevant is. 
  • Van en naar andere pagina’s link ik intern. Zo schreef ik meer over een zoekwoordanalyse en SEO scan. Relevant voor het onderwerp en op die manier is de kans weer groter dat zoekmachines de verschillende pagina’s sneller vinden. 
  • De content is inhoudelijk en sluit aan op de zoekintentie van de zoeker. Je zoekt naar “hoger in Google” en krijgt in dit artikel er antwoord op. 

Bovenstaande tips zijn generiek en voor ieder artikel toe te passen. Staar je niet blind op de zoektermen en zorg bovenal dat het een leesbaar en informatief artikel wordt. Nadat je artikel is gepubliceerd, is de kans groot dat het binnen een maand wordt opgepikt door de zoekmachines. Wil je die kansen vergroten en het gemakkelijker maken voor zoekmachines om jouw pagina hoger te laten scoren? Dan heb ik de volgende tips voor je:

  • Zorg dat je website een XML-sitemap heeft en dat de nieuwe pagina er automatisch wordt ingeladen. Dit kan je vergelijken met de inhoudsopgave van een boek en geeft de hierarchie van je website duidelijk neer. Weet je niet zeker of je een XML sitemap hebt? Vaak vind je deze via [jouwdomein .nl / sitemap.xml]. Staat ‘ie er niet? Doe dan navraag bij je webbouwer of vraag een SEO-scan aan
  • Hoe meer (relevante) links er intern naar een pagina linken, de kans groter dat je pagina sneller wordt opgepikt. Wanneer jouw pagina niet direct in de navigatie staat en er linken geen andere pagina’s naar die specifieke landingspagina, kan er een ‘orphaned page‘ ontstaan. Een pagina binnen je domein die verder nergens mee is verbonden. Dit los je gemakkelijk op met een HTML sitemap. Plaats deze in de footer en iedere pagina wordt automatisch voorzien van ten minste een interne link. 
  • Indexeer je pagina via Search Console: Search Console is een gratis programma om je organische resultaten te meten in sturen binnen Google. Door in Search Console te gebruiken, kan je je pagina’s laten indexeren in Google. De Google index kan je vergelijken met een archiefbak die gelabeld is. Wanneer de bezoeker een zoekopdracht doet en jouw zoekopdracht voldoet aan het juiste label, toont Google (onder andere) jouw pagina uit de archiefbak. Wanneer je pagina nog niet in de index zit, weet de zoekmachine niet van het bestaan van deze pagina af en kan deze niet aan de bezoeker worden getoond. 
  • Laat je XML-sitemap in in Search Console. Hiervoor is een apart tabje, waar je ‘m kan versturen. Op deze manier zorg je er ook weer voor dat nieuwe pagina’s eerder bekend zijn bij de zoekmachine. 

yes! Je staat bovenaan in google. en nu?

Hoger in Google is een KPI, geen doel. Je inspanningen worden beloond wanneer jouw resultaat de zoekmachines domineert. Maar het is geen garantie voor succes. Controleer via webstatistiek-tools (zoals Google Analytics) hoeveel bezoek erop af komt en hoeveel procent uiteindelijk converteert. Word je vaak gevonden, wordt er veel op gezocht maar heb je relatief weinig bezoekers op je site? Dan is het tijd om de CTR te verhogen van je zoekresultaat. 

Je CTR verhogen

CTR staat voor “Click Through Ratio“, oftewel doorklikratio. Het percentage bezoekers dat na het zien van jouw zoekresultaat op je website landt. Bij een relevante term in de top 3 mag je uitgaan van 10-30% CTR. Bij bedrijfsnamen ligt dit gemiddeld op 50% of meer. Er zijn verschillende manieren om je CTR verder te verhogen. 

  1. Zorg dat je meta description een call to action heeft. Geef aan wat je van hem of haar verwacht: “bel nu”, “lees meer informatie” of “bestel nu”. 
  2. Val op! Gebruik vinkjes of andere emoji’s in de meta data zodat je opvalt tussen de rest van de massa. Je kan ze in de meeste CMS’en gewoon kopiëren en plakken. 
  3. Val nog meer op! Door het gebruik van Structured Data kan je aanvullende informatie aan de tekstresultaten van Google toevoegen. Denk aan reviews in sterren, kaarten van evenementen of de leestijd van een artikel. Stem dit met je webbouwer af, dit is namelijk een codefragment dat geïmplementeerd moet worden op je website. 

Hopelijk draagt dit artikel bij aan de vindbaarheid van je website. Kort samengevat doorloop je de volgende stappen:

  • Zorg dat je website technisch optimaal is ingericht. 
  • Weet waar je doelgroep op zoekt door middel van een zoekwoordonderzoek. 
  • Schrijf vindbare killer-content.
  • Laat je bezoeker converteren.
  • Gebruik hulpmiddelen om je pagina te laten indexeren.
  • Verhoog je CTR door op te vallen in de zoekmachines.
  • Laat die leads maar komen! Nog vragen? Neem dan contact op met me

Deel dit bericht

Share on whatsapp
Share on email
Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *