Beter gevonden worden? Start met het maken van een landingspagina

Je hebt een website of webshop gelanceerd. Maar al snel kom je erachter dat er weinig verkeer en al helemaal geen orders binnenkomen. Hoe zorg je ervoor dat er bezoekers naar je website komen? Start met het schrijven van landingspagina’s! Ik geef je handige tips in dit artikel. 

Wat is een landingspagina?

Een landingspagina is een pagina waarop de bezoeker landt op je webiste, nadat ‘ie heeft doorgeklikt vanuit een extern kanaal. Denk bijvoorbeeld aan een artikel op social media, een advertentie of een zoekopdracht in Google. Op social media of een advertentie zet je de link van de pagina erachter en landt de bezoeker erop. Maar een landingspagina in Google moet gevonden worden. Ik ga het in dit blog daarom specifiek hebben over SEO landingspagina’s: wat het precies zijn en hoe je zorgt dat jij de zoekmachines ermee domineert. 

Een landingspagina voorbeeld

Een SEO landingspagina is een pagina die gaat over een onderwerp waarop je doelgroep zoekt. Wanneer je mij wil inhuren om de vindbaarheid van je website te vergroten, zoek je bijvoorbeeld op ‘SEO copywriter’. Ik heb daarom een specifieke landingspagina geschreven over deze term, je vindt de landingspagina over de SEO copywriter hier. Schrijf dus niet één lange pagina over verschillende onderwerpen, maar behandel een onderwerp per landingspagina. Op die manier sluit de zoekopdracht van de bezoeker aan op de zoekvraag van de bezoeker en word je dus relevanter. 

Ontdek hoe vaak er wordt gezocht op een bepaalde term

Misschien begin de radartjes nu overuren te maken in je hoofd en schieten de onderwerpen waar je over wil schrijven om de oren. Heel goed! Maar… je wil natuurlijk wel dat er ook écht gezocht wordt op die onderwerpen. Dat doe je door middel van een zoekwoordonderzoek. Daarin onderzoek je hoe vaak maandelijks wordt gezocht op bepaalde termen. Voorbeelden hiervan zijn Ubersuggest of Google Ads keywordplanner (of lees dit blog om meer over SEO tools en het gebruik ervan te weten te komen). 

Op de term ‘SEO copywriter’ wordt maandelijks 480 keer bezocht. Dat betekent niet dat je automatisch 480 bezoekers krijgt nadat je de pagina hebt gepubliceerd. Allereerst moet je namelijk op de eerste pagina van Google moet komen. De meeste mensen zoeken namelijk niet verder dan die eerste pagina. En daarna moet dat bezoek worden verdeeld over de advertenties die bovenaan staan en de overige resultaten. Hoe hoger je staat, hoe groter de kans is dat er op jouw resultaat geklikt wordt. 

seo copywriter

Je landingspagina vindbaar maken

Nu hoor ik je denken: hoe zorg ik ervoor dat die landingspagina gevonden wordt? Daar kan ik een enorm lang antwoord op geven, maar in de essentie komt het erop neer dat je antwoord geeft op de vraag van de bezoeker. In het geval van de pagina over ‘SEO copywriter’ kan je onderzoek gaan doen wat voor vragen er zijn. Voorbeelden hiervan zijn ‘wat is een copywriter’, ‘wat doet een copywriter’ en ‘wat kost een copywriter’. Beantwoord deze vragen en zorg dat de tekst wordt voorzien van de specifieke zoekterm. Leesbaarheid is belangrijker dan de term in je landingspagina proppen: je wil na afloop dat je lezer converteert (oftewel: actie onderneemt) 

Daarnaast heb ik nog een aantal (ietwat technische) tips om je landingspagina beter vindbaar te maken:

  • Zorg dat de zoekterm terugkomt in de titel en url van de pagina 
  • Voorzie de meta data van de pagina van de zoekterm 
  • Gebruik een keer een H1-kop op de pagina en plaats daarin de zoekterm 
  • Maak een pakkende titel die uitnodigt om verder te lezen 
  • Gebruik H2-koppen door de tekst heen en zet hierin het zoekwoord en synoniemen. Maar overdrijf niet. 
  • Gebruik maximaal 1% op de totale tekst de zoekterm en vul aan met synoniemen. Maar houd het leesbaar. 
  • Voorzie je tekst van tenminste 500-1.000 woorden. Maar ook hier geldt: relevantie is key. Blijf niet schrijven om het schrijven maar kom tot de kern. 
  • Maak aparte landingspagina’s met lange teksten, houd je homepage en andere actiegerichte pagina’s clean. Deze landingspagina’s zijn bedoeld om te informeren (en je bezoeker op de lange termijn te laten converteren). 

Aan de slag met landingspagina's?

Nu we het toch over converteren hebben, kan ik een mooi bruggetje maken naar mijn eigen aanbod. Ik schrijf namelijk landingspagina’s en andere SEO-vriendelijke teksten (zoals blogs) voor mijn klanten. Dit doe ik meestal in samenwerking met online marketingbureaus, zodat we samen de klant beter zichtbaar maken. Ik werk in principe niet met startende ondernemers en zzp’ers, omdat SEO vaak in het begin een enorme investering kost. Er zijn andere (en snellere) manieren om in het begin omzet te genereren. 

Ben je startende ondernemer of zzp’er en wil je toch een begin maken met landingspagina’s? Dan kan ik je wel op weg helpen met een uurtje sparren. Hierin analyseer ik je website, bekijk ik welke zoektermen interessant zijn, geef ik tips om je site vindbaar te maken en kan je al je uitdagingen op online vlak met me bespreken. Interesse? Neem contact op via info@getthelead.nl.