Microcopy: mierenneuken met woorden

Microcopy is eigenlijk mierenneuken met woorden. Maar dan in positieve zin. 

We kennen allemaal wel zo iemand die urenlang kan mierenneuken over de kleinste dingen. ‘Zullen we de mail om 10.01 sturen in plaats van 10.00, zodat het niet lijkt dat ‘ie automatisch is ingepland?’. ”Misschien moeten we drie extra witregels in de tekst zetten. Of nee, wacht, laten we maar twee witregels ervan maken’. Bloedirritant en vooral niet productief. Bij microcopy gaan we ook mierenneuken op teksten, maar dan met als doel dat het juist wél wat oplevert. Ik leg het uit?

Wat is microcopy?

Microcopy komt zowel online als offline voor. Ik ga het in dit artikel over online hebben, omdat ik daar nou eenmaal mijn brood mee verdien (en omdat dat leuker is). Microcopy omvat alle woorden of korte zinnen op een website. Denk aan menubalken, knoppen of formulieren. Lekker vaag nog hè? 

Bij microcopy draait het er om dat je met gebruik van de juiste woorden de bezoeker over de streep trekt of bepaalde belemmeringen wegneemt. Eigenlijk niets anders dan de traditionele tekstschrijver ook doet. Alleen gaat het hier om hele kleine fragmenten op de website. 

Mensen lezen je website. En als we het over mensen hebben, dan hebben we het ook over psychologie. Want veel van de beslissingen die wij als mensen maken, zijn onbewust. En met de juiste woorden of daden wordt dat getriggerd. Als je een beetje thuis bent in marketingpsychologie dan ken je de ‘Principes van Cialdini’ ongetwijfeld. Robert Cialdini heeft zes (of zeven) principes bepaald die ervoor zorgen dat jij je lezer kan beïnvloeden. Dat kan op basis van platen, video’s, reviews en natuurlijk… geschreven tekst. Zo weten we allemaal dat Booking.com schaarste creëert (een van de principes) op hun website door aan te geven dat er ‘nog maar een hotelkamer beschikbaar is op de aangegeven datum’ en dat we sneller bij een webshop bestellen die betrouwbare reviews heeft. 

Dit zijn vormen van microcopy en zorgen ervoor dat we als lezer sneller overgaan tot conversie, actie. Ook al weten we dat er ongetwijfeld nog een andere kamer op Booking te vinden in de specifieke locatie, het zweet breekt ons stiekem uit en grote kans dat we die kamer dezelfde avond (of minuut) nog boeken. 

ux copywriter

Bescheiden als ik ben, gooi ik mezelf er even in. Een goede copywriter leeft zich volledig in de klanten van de opdrachtgever. We (ja, ik beschouw mezelf als goede copywriter – bescheiden zei ik toch) staan op met de klant en gaan er mee naar bed. Niet letterlijk natuurlijk. Maar we weten waar de doelgroep behoefte aan heeft, wat de pijnpunten zijn en hoe wij daar een oplossing voor kunnen vinden. 

Zo richt ik me als SEO copywriter volledig op online bureaus. Ik weet namelijk dat zij een hoop strategen én specialisten – ieder in hun eigen vakgebied – op kantoor hebben zitten. Maar teksten schrijven? Dat is andere koek. De traditionele tekstschrijver is daarvoor geschikt, maar mist vaak de connectie met online marketing en SEO in het algemeen. Dit weet ik omdat ik zelf vijf jaar bij een online marketingbureau heb gewerkt én omdat ik met een aantal online bureaus samenwerk. Het is een pain in the ass om een copywriter te vinden die leuk kan schrijven én ervoor kan zorgen dat die teksten worden gevonden. Of die het leuk vindt om ook mee te denken op online marketing vlak. Met microcopy speel ik daarop in. 

Genoeg over mij, laten we andere voorbeelden van microcopy erbij pakken

Er zijn genoeg bekende bedrijven te vinden die mierenneuken met woorden… uh pardon, microcopy succesvol inzetten. Die dat nog véél beter doen dan ik. 

microcopy coolblue

Gratis thuisbezorgd: Coolblue benoemt het nog even extra in het product. 

activecampaign microcopy

Zo vervelend, een proefaccount waar je je creditcardgegevens voor moet achterlaten..ActiveCampaign deelt die pijn en stelt me gerust. Gratis is ook écht gratis! 

microcopy netflix

Vastzitten aan wurgcontracten? Niet bij Netflix, daar kan je op ieder moment opzeggen.

Microcopy kan je inzetten om belemmeringen weg te halen of de bezoeker direct over te laten gaan op conversie. Afhankelijk van je doel bepaal je welke tekst het beste erbij past. Een copywriter die ook converterende teksten schrijft of een UX copywriter kan je daarbij helpen. 

het belang van microcopy

Dat mierenneuken op websites is heel belangrijk. Want als je onduidelijke teksten op je website hebt, dan werkt dat averechts. Zo was ik vanmiddag op de website van mijn nieuwe huisarts om me in te schrijven. En zag ik onderaan het formulier deze tekst:

huisarts slechte microcopy

Er werd me gevraagd (of eigenlijk niet eens) of ik akkoord ging met een OPT-in Registratie. Sorry, een wat?! Grote kans dat veel mensen niet weten wat je hiermee bedoelt en aan de lijn gaan hangen. Zonde van de kostbare tijd van de huisartsassistenten. 

Nu heeft mijn huisarts geen conversiepercentage wat ‘ie op de site moet halen, maar voor jouw website of webshop kan dat desastreus aflopen waardoor je omzet misloopt. Ook al ligt je prioriteit op dit moment nognietop schrepe opmerkingen en geinige microcopy, zorg in ieder geval ervoor dat alle velden, labels en teksten duidelijk zijn. Laat desnoods je ouders, buurvrouw of beste vriend(in) door je site lopen om te kijken of er geen gekke dingen in staan.

En ben je op zoek als online marketingbureau naar een SEO copywriter die het schrijven van vindbare- en converterende teksten in de vingers heeft? Neem dan contact op met me. 

Spoileralert: via bovenstaande knop word je naar de contactpagina verwezen. Maar je mag me ook gewoon direct mailen op info@getthelead.nl. Ik zorg dat je binnen 24 uur antwoord ontvangt.