Deze SEO tools zijn onmisbaar om meer organisch verkeer aan te trekken

Hulp nodig om hoger in Google te komen? Vul het contactformulier in.

Ben jij klaar om je pagina’s te laten domineren in de zoekmachines? Dan heb je bepaalde tools nodig om zoekwoorden te analyseren, je posities te meten en aan de hand van je rapportages te kijken hoe de vlag erbij hangt. Benieuwd hoe ik dat doe? Ik vertel je meer over de meest relevante SEO tools. 

Beginnen met seo

SEO (Search Engine Optimization / Zoekmachine optimalisatie) bestaat uit drie onderdelen: techniek, content en links. In die volgorde begin ik ook met optimaliseren. Ik vertel je per onderdeel welke SEO tools daarvoor relevant zijn. 

SEO tool #1 site scan

Allereerst wil je er natuurlijk voor zorgen dat jouw site technisch helemaal in orde is. Denk aan een sitemap die is ingeladen en geen dode links waarnaar je verwijst. Dat is belangrijk om te checken, omdat de kans groot is dat je bezoeker anders afhaakt (en wellicht naar de concurrent vertrekt!) Om dit in kaart te brengen, heb ik verschillende tools gebruikt in het verleden: Powersuite (Site audit), Semrush en SE ranking. Mijn persoonlijke favoriet? De laatste optie. Hij is namelijk het goedkoopste (niet geheel onbelangrijk voor een zelfstandige – maar niet de enige factor) én kan het meeste analyseren ten opzichte van prijs/kwaliteit. 

Semrush vind ik zelf ook enorm fijn maar is behoorlijk aan de prijs. Je betaalt per maand bijna 100 euro en kan maximaal 3 domeinen analyseren. Bij SE Ranking kan je vanaf 13 euro maar liefst 10 domeinen tracken. (Ja echt!) Verlaag de frequentie bij de ‘pricing’ naar een keer per week checken en reken gelijk voor ’n jaar af. 

Eerst zien dan geloven? Vraag via deze link een gratis proefperiode aan. (Dit is een affiliatelink. Als je besluit een abonnement af te nemen, dan krijg ik hiervoor een kleine vergoeding omdat ik je dit programma heb aangeraden. Jij betaalt hier niets extra’s voor, dus ik zou dankbaar zijn als je je aanmeldt via deze link). 

SEO tool #2 site speed

We moeten rennen, springen, vliegen, duiken, vallen, opstaan en weer doorgaan, zorg Herman van Veen ooit. Wist hij veel hoe de wereld er vandaag de dag uit zou zien. Vergeleken met toen hebben we helemáál geen tijd meer en moet alles liever gister dan vandaag.

Dat geldt ook voor de laadtijd van je site. Eentje die meer dan een paar seconden laadt? Weg is je bezoeker. Tijd is geld. Dus wil je een site hebben die sneller laadt dan het licht. Met Pagespeed Insights van Google kan je jouw website analyseren en worden er tips gegeven om je site te optimaliseren. Snap je niks van al die abracadabra? Geen probleem! Je kan het rapport uitdraaien en naar je webbouwer versturen. Het is helemaal gratis en ik heb hier geen aandelen in ;-). 

SEO tool #3 Key word analyse

Zomaar in het wildeweg content gaan schrijven.. ho effe. Je wilt tenslotte eerst weten waar je doelgroep op zoekt in zoekmachines voordat je jezelf de blaren op je vingers gaat tikken. Er zijn een aantal tools waarmee je het zoekvolume in kaart kan brengen. Ik som ze voor je op:

SEO tool #4 Pagina's indexeren

Jouw informatieve, baanbrekende of wereldveranderend artikel staat online. Maar hoe ga je ervoor zorgen dat Google ‘m gaat oppikken en laat zien in de zoekresultaten? Tegenwoordig gaat dat vanzelf: de ‘crawlers’ van Google gaan het internet af op zoek naar nieuwe content om op te nemen in hun index, ik noem het ook wel de ‘archiefbak’. Zodra jouw website optimaal is ingericht zullen die crawlers regelmatig langskomen om nieuwe content te checken. Zet er niet speciaal de koffie voor klaar, want dit is secondewerk. 

Misschien is je site net nieuw en wil je je pagina’s een klein duwtje in de rug geven. Daarvoor gebruik je Google Search Console. Met deze tool kan je je pagina’s laten indexeren (je geeft Google een seintje dat ‘ie even moet langskomen) en check je meteen of je pagina’s goed ‘gecrawld’ kunnen worden. Hoe dat precies moet lees je in dit artikel

SEO tool #5 Posities checken

Je blog of landingspagina heb je laten indexeren, maar waarom heb je nog geen verkeer naar je artikel?!

Een foute aanname is dat SEO slechts één druk op de knop is en dat er binnen no-time bezoekers jouw hersenspinsels lezen. Dit is een periode waar maanden overheen gaan en waar een structurele strategie aan vooraf gaat. Consistent schrijven, publiceren en optimaliseren hoort daarbij. De eerste stap is jezelf zichtbaar maken in de zoekmachines. Daarom wil je graag je posities monitoren. 

Ook dit kan met tools zoals Semrush, SE ranking en Powersuite. Vast niet verrassend, maar ook hier ben ik absoluut vóór SE Ranking. Je kunt, verdeeld over tien domeinen, tot 250 zoekwoorden analyseren (of bijkopen) in het goedkoopste abonnement. Ik hoef je nu niet meer te overtuigen van deze fijne tool, toch?!

SEO tool #6 Backlinks checken

Backlinks zijn links van andere domeinen naar je website toe. Linkbuilding of linkwissels zijn strategieën voor de lange termijn. Door veel content te publiceren gaan anderen jou als autoriteit zien en op lange termijn als bron vermelden. Dat is de meest organische en stabiele manier. Je kunt ook met startpagina’s werken, links uitwisselen met klanten of blogs schrijven voor externe sites. 

De ene manier is niet per sé effectiever dan de andere. Het is vooral belangrijk dat je let op de domeinautoriteit van jouw eigen en het andere domein. Heeft het andere domein een lagere score? Dan loont ’t wat minder om een link van hen te ontvangen. Met de MOZ-bar kan je per domein gemakkelijk de score te bekijken. En wil je weten welke backlinks je nu al hebt? Google op ‘backlinkchecker‘ of (ja hoor, daar heb je ‘m weer) gebruik SE Ranking

SEO tool #7 Rapportages + dashboards

Tot slot wil je natuurlijk álle inspanningen meten. Want een prominente positie in de zoekmachines is leuk, je wilt uiteindelijk dat het meer verkeer (en later meer leads/klanten) oplevert. In Google Analytics kan je je verkeer meten. Ik maak meestal een dashboard in Google Datastudio met daarin het verkeer per kanaal, de meest bezochte pagina’s en de rankings van de zoektermen. Het mooie van Google Datastudio is dat je verschillende externe tools met elkaar kan samenbrengen. Niet drie verschillende rapportages, maar alles gemakkelijk en snel gebundeld. Voorheen, toen ik nog met Semrush werkte, laadde ik de posities handmatig met een spreadsheet in. Nu kan ik de posities met SE Ranking direct koppelen. (Hè, het is ligt er nu wel heel dik op hè.. maar ik ben er dan ook héél tevreden over). 

seo tool: google datastudio dashboard

SEO tools combineren met marketing automation

In het voorbeeld hierboven kan je wel zien dat ik gek ben op automatiseren. Zoekwoordposities worden automatisch in het dashboard geupdatet en het enige dat ik hoef te doen is de link naar de klant te sturen met de hele rapportage. Eitje! 

Lijkt het jou ook wat om zo’n dashboard te ontvangen? Neem dan contact met me op en dan geef ik je hierover meer informatie. Wanneer je net als ik een echte automation-nerd-in-wording bent, dan raad ik je aan om mijn online videocursus ‘automatiseren zonder programmeren’ te volgen (of lees er hier meer over). Andere vragen rondom SEO (en/of marketing automation)? Ik sta graag voor je klaar! 

Deel dit bericht

Share on whatsapp
Share on email
Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *