Zoekwoordonderzoek

Richt je op het juiste publiek

Met je nieuwe website heb je een vliegende start gemaakt. Alle pagina’s zijn voorzien van meta data, je website laadt super snel en alle technische checks zijn afgevinkt. Misschien heb je al een aantal mooie posities in de zoekmachines te pakken, maar zie je in Google Analytics dat je organisch verkeer stagneert. 

Is dat erg? Nee! Maar het kan er wel voor zorgen dat je bezoekers mist en daarmee omzet misloopt. Zonde! Hetgeen wat jij nodig hebt, is een gedegen zoekwoordonderzoek. Samen kijken we op welke zoektermen jouw doelgroep zoekt. Vervolgens ontvang je een lange lijst aan potentiële zoektermen. Maar waar begin je dan vervolgens? Met de zoekwoordpriolijst zorgen we er samen voor dat jij met een strijdplan het veld in trekt.

Weten hoe je dat aanpakt? Vul het contactformulier in voor vrijblijvend advies óf lees het stappenplan op deze pagina. 

Wat houdt een zoekwoordonderzoek in?

Zoekwoorden verzamelen

We beginnen met een lange lijst aan mogelijke zoekwoorden. Misschien heb je in het verleden al een lijst gecreëerd, of heb je de belangrijkste vragen van jouw klanten verzameld. Daarnaast wil ik meer weten over jouw doelgroep, je diensten en onderscheidende vermogen. Jouw input, gecombineerd met mijn ervaring op het gebied van SEO, zorgt voor een lange lijst aan mogelijke zoektermen. Eventueel aangevuld met een mind map, om ervoor te zorgen dat alle thema’s van jouw organisatie worden uitgelicht. 

Van long list naar short list

De lange lijst bestaat uit alle mogelijke zoektermen. We gaan tot het uiterste en zorgen dat geen enkele term over het hoofd wordt gezien. Aan de hand van zoekwoord-tools bekijk ik het maandelijks zoekvolume en de mate van concurrentie in de zoekmachine. We willen natuurlijk alleen de zoektermen meenemen waarop daadwerkelijk wordt gezocht. Op die manier maken we de long list een beetje korter en brengen daarmee focus aan.

De zoekwoordpriolijst

Je hebt nu een lijst met relevante zoektermen. Maar waar begin je? Als je die lijst met misschien wel honderden zoektermen ziet, zakt de moed je in de schoenen. Daarom gaan we kijken welke zoektermen de grootste potentie hebben waarop je gemakkelijk kan scoren. Door middel van een eigen ontwikkelde zoekwoordpriolijst scheiden we het kaf van het koren. Op basis van 4 factoren (zoekvolume, concurrentie, relevantie en huidige zoekwoordpositie) bepaal ik de mate van succes. Zo schrijf je gericht én met een slimme strategie voor jouw organisatie.  

SEO copywriter Jody

Is mijn site nu helemaal SEO-proof?

Voorbereiding is het halve werk! Je bent op de goede weg, de volgende stap is het schrijven van de SEO-vriendelijke pagina’s. Maar waar moet je op letten om ervoor te zorgen dat jouw pagina’s sky-high scoren in de zoekmachines? Door de juiste opbouw te hanteren. Ik vertel je er meer over op deze pagina over SEO-vriendelijke content. Lees er meer over vul het contactformulier in voor een vrijblijvende kennismaking via Skype. 

Laten we virtueel een kopje koffie drinken, laat je contactgegevens en bericht achter. 

Ik neem dan zo snel mogelijk contact met je op.