SEO freelancer

Een SEO freelancer inhuren?

Je wilt beter gevonden worden. Hoger in de zoekmachines zoals Google terechtkomen. Je weet dat het iets met SEO (zoekmachine optimalisatie) te maken heeft, maar waar begin je?

Je kunt al het werk natuurlijk zelf uit gaan voeren, maar eigenlijk is dit niet waar jouw sterkte ligt. Jouw hart begint sneller te kloppen wanneer je jouw specialisme kan doen. Datgene waardoor jouw klanten iedere keer weer terugkomen. Dat specialisme wil je delen met de wereld, alleen weet je niet hoe. Blijf bij dat specialisme en laat je SEO uitbesteden door een freelancer.

Wat is een SEO freelancer?

Een SEO freelancer is een specialist op het gebied van vindbaarheid in zoekmachines. SEO staat voor Search Engine Optimization (of zoekmachine optimalisatie in het Nederlands) en kortgezegd betekent het dat je de zoekmachine ‘beïnvloed’ met jouw pagina’s, waardoor je een betere positie behaalt in zoekmachines. Op freelance-basis betekent dat de specialist niet in dienst is van een bedrijf, maar als zelfstandig ondernemer voor jouw werkzaamheden uit handen neemt.

Hoe herken ik een goede SEO freelancer?

Mijn mening is enigzins gekleurd omdat ik zelf een SEO freelancer ben en mezelf uiteraard vind uitblinken in mijn vak. Allereerst is het belangrijk dat een SEO-specialist kan aantonen welke resultaten die heeft behaald. Een specialist zonder referenties wordt lastig achterhalen. Daarnaast is het zaak dat de eigen website op orde is: practise what you preach. Tot slot is het -en dit is niet alleen belangrijk voor SEO-freelancers, maar voor alle mensen met een communicatief beroep-, dat afstemming soepel gaat. Dat betekent vlugge respons heen en weer, zodat zaken gemakkelijk en snel afgestemd kunnen worden.

SEO tekstschrijver - getthelead.nl Jody

Wat doet een SEO freelancer?

Wat een SEO-freelancer doet, hangt af wat het specialisme is binnen SEO. Om je pagina goed te laten indexeren zodat zoekmachines deze sneller oppakken, zijn er 3 kenmerken: techniek, content & links.

Techniek

Technische SEO is onder andere ervoor zorgen dat de laadsnelheid goed is en dat pagina’s gemakkelijk indexeerbaar zijn. Technische SEO-specialisten hebben vaak ook kennis van HTML en werken regelmatig samen met webbouwers.

Content

Content is het schrijven van zoekmachine-vriendelijke pagina’s. Oftewel: pagina’s die gevonden worden wanneer jouw doelgroep een specifieke zoekopdracht heeft, denk aan: “nieuwe rode sportschoenen”. Naast het vindbaar maken van de pagina’s, is het ook belangrijk om te achterhalen of er zoekvolume zit op de desbetreffende term. Je kan met een specifieke term bovenaan staan, maar als niemand op die term zoekt, is het werk voor niets geweest. Naast tekst kan onder content ook afbeeldingen, video en bijvoorbeeld infographics vallen.

Links

Tot slot heb je nog het stukje linkbuilding: het over en weer linken van en naar websites, om meer autoriteit te krijgen. Vroeger was het zaak om op iedere startpagina te staan op internet en kreeg je automatisch autoriteit. Tegenwoordig hebben zoekmachines zoals Google hun algoritme beter ontwikkeld, waardoor dit soort cowboypraktijken niet altijd meer werken. Nog steeds kan het lonen om op een startpagina te staan, mits relevant. De beste manier om kwalitatieve links te genereren, is door sterke content te publiceren. Men verwijst naar jou en zoekmachines zien je als een autoriteit. Of je schrijft gastblogs voor andere sites waarnaar je naar je eigen website verwijst. Zo schreef ik eerder een artikel voor ISCV schrijftrainingen met hetzelfde doel: het delen van kennis en een backlink naar mijn website.

 

SEO freelancer 'Get the lead'

Na bijna 5 jaar als online marketeer te hebben gewerkt bij een online marketingbureau, was het. tijd voor de volgende stap. Naast het schrijven van teksten is reizen een andere grote passie van me. (Zo blog ik voor theduchtnomads.nl) Als ‘digital nomad’ reis ik de wereld rond en voorzie ik organisaties van relevante, aantrekkelijke content waarmee je de leads ‘binnenhengelt’. Naast het schrijven van content verzorg ik ook SEO technische scans, zoekwoordanalyses en rapportages na afloop. Benieuwd wat ik voor jou kan betekenen? Neem dan gerust contact op via info@getthelead.nl.